کارآفرینی عمومی

کارآفرینی عمومی

 

ناشر: جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی

نویسنده: امین گنجعلی - مریم پور رمضانی هراتی

سال نشر: 1402

صفحه: 163

نوبت چاپ: ۱

 

 

معرفی کتاب

 

چند سالی است در ایران توجه خاصی به مقوله کارآفرینی را شاهدیم، این توجه ویژه از شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی جامعه نشآت گرفته است، چرا که از یک سو جامعه در حال گذر از پیک جمعیتی خود بوده که باعث شده تا جهت ایجاد اشتغال با چالش رو به رو گردد و از سوی دیگر اقتصاددانان و مسئولین دولتی به این درک رسیده‌اند که زمان عبور از اقتصاد نفتی فرا رسیده و باید فضای اقتصادی جامعه برپایه الگوی اقتصادی منفصل از درآمدهای نفتی ترسیم شود. این دو عامل در کنار چندین عامل جانبی فضای جامعه را به سوی کارآفرینی سوق داده است.

در این میان دانشگاه‌ها به دلیل مخاطبان خاص خود یعنی نسل جوان می توانند نقش موثری در شکل دهی این الگوی اقتصادی در جامعه داشته باشند، به عبارتی دانشگاه‌ها باید نیروی محرک جامعه در زمینه کارآفرینی باشند. این تاثیر گذاری به دو صورت قابل انجام است: یکی روش غیرمستقیم بوده که از طریق آشنا سازی نسل جوان و آماده ورود به بازار کار جامعه با مقوله کارآفرینی است و دیگری از طریق اقدام مستقیم و ایجاد فعالیت های کارآفرینانه که با نام کارآفرینی دانشگاهی شناخته می شود.

وزارت علوم در زمینه آشنایی نسل جوان با کارآفرینی چند سالی است که وارد عمل شده و دانشجویان کاردانی و کارشناسی را موظف به گذرندان درس کارآفرینی نموده است. این امر باعث شده تا در ذهن دانشجویان پیرامون آینده شغلی شان علاوه بر گزینه های گذشته ایجاد شغل از طریق خود فرد با تکیه بر نوآوری نیز شکل گیرد.

در کتاب اخیر باتوجه به دیدگاه ویژه مجموعه جهاد دانشگاهی به مبحث کارآفرینی سعی داریم تا منبعی منطبق بر سرفصلهای مدون آموزش کارآفرینی را در اختیار دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی قرار دهیم تا آمادگی ذهنی لازم برای کارآفرینی را در خود ایجاد نموده و نقش موثری در آینده اقتصادی جامعه ایفا نمایند.

text to speech icon