بررسی نقش داده های اطلاعاتی و فرهنگ داده پژوهی در مدیریت سازمان
ناشر: جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی
نویسنده: محمود رسولی (کارشناسی ارشد MBA دانشگاه شهید بهشتی) - دکتر اشکان عیوق (استادیار دانشگاه شهید بهشتی)
سال نشر: ۱۴۰۱
صفحه: ۲۹۶
نوبت چاپ: ۱
معرفی کتاب
امروزه به لطف پیشرفتهای بزرگ در فناوری اطلاعات، جریان گردشی دادهها و اطلاعات در انواع سطوح سازمانی بسیار بیشتر از گذشته شده است. این حجمهی اطلاعاتی که به طرق مختلف از منظر افراد میگذرد، نیازمند درک و فرهنگی درست است تا به مهمترین ابزار سازمان برای کسب مزیت رقابتی بدل شود. به تعبیر دیگر، سیستم های مدیریت اطلاعات بسیار پیشرفته تر از گذشته شده اند و قابلیت ارائه حجم بیشتری از اطلاعات را دارند. هیچ تردیدی نیست که چه در سطح کارشناسی و چه در سطح مدیریت، همه چه بدانند و چه ندانند، برای ایجاد فضای بهبود به معانی و تفاسیر بسیاری از این اطلاعات نیاز دارند.
دامنهی استفاده از اطلاعات به قدری است که در حال حاضر حوزهی مطالعاتی پردازش داده به یکی از پرطرفدار ترین مسائل پژوهشی بدل گردیده است. تقریبا اکثر شرکت ها و سازمانهای بزرگ دنیا که به نحوی با اقسام مختلف داده ها در ارتباط اند، سعی دارند تا به نوعی آنها را نظام مند ومعنی دار کنند تا بتوانند بر مبنای آنها تصمیمات استراتژیک واقعی تری داشته باشند. البته این تنها مزیت هدفمند سازی داده پژوهی نیست و عوامل مهم دیگری مثل انگیزش منابع انسانی و نیز فروش داده ها از دیگر موارد متاثر از این دست طرح ها است.
از سوی دیگر، با افزایش سطح مدارک دانشگاهی کارکنان در چند سال اخیر، اکثریت افراد سازمان که نقشی در سطح کارشناس یا فراتر دارند، دارای تحصیلات تکمیلی دانشگاهی بوده و کم و بیش، سابقه کار پژوهشی نیز دارند. لذا چنین افرادی علاوه بر اینکه با حضور در ساختاری که تقویت کننده روحیه پژوهشگری و معنا بخشی به داده ها است میتوانند برای سازمان تولید دانش نمایند، پتانسیل انگیزشی بالایی برای اثبات خود و خروج از مسیر روزمرگی های کار اداری دارند. لذا میتوان از تحقیقات مبتنی بر داده به عنوان یک عامل اثر بخش انگیزش نیز بهره برد. اینکه فردی در ساختارهای کاملا مکانیکی و تکراری بعد از سالها، همچنان فضای خلاقیت و نوآوری را برای خود متصور شود، بهترین نتیجه ای است که از بعد مدیریت منابع انسانی میتوان متصور شد.
پژوهش حاضر در راستای بررسی و تحلیل نقش داده های اطلاعاتی و فرهنگ داده پژوهی، در ابعاد مختلف مدیریت سازمان و در نهایت، نتایج و دستاوردهای اجرایی سازی این فرایند صورت گرفته است.