معرفی معاونت پژوهشی

اهداف حوزه پژوهش :

  • گسترش تحقیقات در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی
  • کاربردی و بومی‌محور نمودن پروژه‌ها و مداخلات صورت گرفته در حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی
  • توسعه مطالعات پیشگیری و توانمندسازی در حوزه اعتیاد
  • توسعه مطالعات حوزه رسانه‌های نوین
  • توسعه سواد رسانه ای بومی در زیست بوم های فرهنگی-رسانه ای مختلف کشور
  • دستیابی به جایگاه مرکز برتر در دانش‌افزایی ایرانشناسی مخاطبان داخلی و خارجی
  • همکاری با سازمانها و مؤسسات پیشنهاددهنده طرح در اجرای پروژه‌ها

اهم زمینه فعالیت معاونت پژوهشی :

معاونت پژوهشی این واحد در حال حاضر با داشتن گروه های " مسائل اجتماعی " و " فرهنگ و ارتباطات " و " مرکز خدمات تخصصی بین المللی ایرانشناسی " در زمینه های ذیل فعالیت مینماید :

  • انجام طرح‌های پژوهشی با ابعاد مختلف سازمانی، استانی، منطقه ای و ملی در حوزه های؛
  •  انجام پژوهش و ارائه خدمات تخصصی در خصوص رضایت‌سنجی، نیازسنجی و امکان سنجی، سنجش افکار اعم از نظرسنجی و سری زمانی(هنگامی که هدف درک اولویتهای افکار عمومی در دوره های زمانی مشخص است از این روش استفاده می شود)
  •  مطالعات حوزه مسائل اجتماعی
  • انجام مطالعات در حوزه‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد و آسیب‌های اجتماعی، کاهش آسیب و توانمندسازی در حوزه های یادشده
  • مطالعات حوزه تولید و مصرف رسانه‌های نوین در دو سطح آسیب شناسی و سیاستگذاری
  • مطالعات ایرانشناسی
  • انجام مطالعات در خصوص اردوهای جهادی برای ارتقاء انگیزه جوانان در جهت خدمت‌رسانی به گروه‌های مخاطب آسیب‌پذیر
  • انجام طرح‌های پژوهشی در راستای ارتقای مشارکت گروه‌های هدف 
  • ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی پیش از اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، حین انجام آنها و پس از اجرای آنها
  • طراحی ساز و کار علمی و تعامل در برگزاری همایش، کارگاه و سمینارهای تخصصی   
  • تدوین بسته‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد برای گروه‌های هدف مختلف
  • برگزاری دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی
  • ارائه  مشاوره طرح‌های تحقیقاتی در حوزه رسانه‌ها و ارتباطات، راهبردهای استراتژیک در رسانه‌ها و نظارت بر فعالیتهای تحقیقاتی در این حوزه
  • برگزاری دوره‌های آموزش روابط عمومی و خبرنویسی
  • ساخت فیلم و کلیپ کوتاه  در راستای پیشگیری از تجربه مصرف مواد در بین نوجوانان
  • ساخت مستند اجتماعی

سایر توانمندی‌های پژوهشی

  • فعالیت و همکاری در تشکیل گروههای مردمی و اجتماع محور
  • ارائه مشاوره به مجریان طرح و گروه های مردمی در راستای توانمندسازی محلی
  • ارائه خدمات تخصصی به مددجویان و آسیب‌دیدگان اجتماعی
  • الگوسازی و برنامه‌ریزی جهت پیشگیری، درمان و کاهش آسیبهای اجتماعی
  • انجام پژوهش و ارائه خدمات تخصصی در خصوص ایرانشناسی
  • برگزاری همایش، نشست تخصصی، کارگاه آموزشی و دوره های مهارت آموزی
  • برگزاری کارگاه در حوزه روش تحقیق، تکنیک‌های تحقیق و نرم‌افزارهای آماری
  • برخورداری از پتانسیل ارائه مشاوره‌های تخصصی و ایفای نقش عامل چهارم
  • انجام طرحهای مرتبط با روابط عمومی های سازمانهای مختلف
  • داشتن ارتباطات مستقیم با سازمان‌های مرتبط با مسائل اشتغال جوانان از جمله سازمان همیاری اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها
  • مهندسی پیام (با در نظر گرفتن عنصر زمان و تهدیدات و امتیازاتی که از این عنصر حاصل می شود پیام‌های مورد نظر طراحی می‌شود. این روش عمدتا ًدر مواقع بحران و نیز با توجه به رویکرد امنیتی رسانه‌ها کاربرد می‌یابد. همچنین برنامه‌ریزی رسانه‌ای، زمانبندی پیام، کنترل خبری و روش‌های اثربخشی رسانه‌ای در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد).
  • بازنمایی از طریق تحلیل محتوا و نشانه‌شناسی(به درک پیامهای طراحی شده در آگهی‌ها و اعلامهای عمومی اختصاص دارد. در این روش پیامهای رفتاری و  تبلیغاتی مستقیم و غیر مستقیم، درک مخاطب از آنها و میزان مشابهت این درک با هدف طراح بررسی می شود).
  • اولویت‌بندی آسیب های اجتماعی، تهیه و تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی در کشور
  • تالیف و ترجمه‌ی کتاب و منابع تخصصی در حوزه ی مسائل اجتماعی
  • همکاری مشترک با سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در حوزه‌ی مسائل اجتماعی جهت طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه‌هایی به منظور پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در سطح استانی و ملی
  • طراحی، تدوین و اجرای مدل های بومی پیشگیری از آسیب های اجتماعی ( نظیر اعتیاد، خشونت های اجتماعی و خانوادگی، کودک آزاری و ...)
  • برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوعات مستندسازی و پروژه نویسی، مقاله نویسی و فعالیت های اجتماع محور

 

افتخارات و امتیازات

*کسب عنوان واحد برتر خدمات مشاوره مدیریتی در هفتمین و هشتمین جشنواره شهید رجایی کشور

*کسب عنوان برتر پژوهشی در بین پژوهشهای صورت گرفته در روابط عمومی های سراسر کشور در سال 1387

*دریافت تقدیر نامه‌ از سازمان‌ها و شرکت‌های طرف قرارداد همچون سازمان بازرسی کل کشور،  دفتر بند دال ماده45 وزارت علوم تحقیقات و فناوری، کمیته امداد امام خمینی، آموزش و پرورش شهر تهران و...

*دریافت لوح تقدیر در جشنواره آثار برتر مکتوب در زمینه مبارزه با مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

 

اهم فعالیت‌های حوزه پژوهش در سال 1395  :

  • انجام مطالعات در حوزه‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد
  • برگزاری 360 کارگاه تخصصی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر اعتیاد در سطح مدارس و محلات شهر تهران که هر دوره شامل 17 جلسه بوده است.
  • طراحی الگوی پیشگیری از تجربه مصرف مواد در مدارس شهر تهران
  •   تدوین بسته پیشگیری از تجربه مصرف مواد برای گروه سنی13-17 سال( با نام هشیار باشیم)
  • تدوین فیلمنامه فیلم‌های آموزشی کوتاه و مکمل «برنامه هشیار باشیم»
  • ترجمه و تدوین کتاب فهم مسائل اجتماعی
  • برگزاری دوازدهمین دوره دانش‌افزایی ایران‌شناسی و مطالعات ایران‌پژوهی در سال1395 به سفارش دانشگاه پکن توسط مرکز بین‌المللی ایران‌شناسی با عنوان "دانش‌افزایی اساتید دانشگاه پکن با محوریت آثار فرهنگی ایلخانیان در غرب ایران".
  • برگزاری سیزدهمین دوره دانش‌افزایی و مطالعات ایران‌پژوهی در سال1395 به سفارش دانشگاه پکن توسط مرکز بین‌المللی ایران‌شناسی برای هشت تن از استادان و دانشجویان مقطع دکتری رشته باستان‌شناسی دانشگاه پکن  با محوریت آثار فرهنگی هخامنشی و ساسانی جنوب ایران، (هرمزگان، بوشهر و فارس).
  • طرح "مطالعه نظام‌مند دوره‌ها و اردوهای ترویجی فرهنگ و مدیریت جهادی به منظور ارتقاء سطح کیفی و کمی آن" به سفارش باغ موزه دفاع مقدس
  • انجام پروژه فصل اول کاوش باستان شناسی تپه قلیچ باغی با همکاری خیرین محلی

کلیدواژه‌ها: پژوهشی معرفی