چاپ کتاب « پرستشگاه های ادیان آسمانی در قرآن و حدیث »

۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۵ کد : ۴۰۴۳۰ تاپ خبر انتشارات
کتاب « پرستشگاه های ادیان آسمانی در قرآن و حدیث » در جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی، چاپ شد.
چاپ کتاب « پرستشگاه های ادیان آسمانی در قرآن و حدیث »

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی توسط شعبه سازمان انتشارات این واحد کتاب « پرستشگاه های ادیان آسمانی در قرآن و حدیث » تالیف فرزین حبیب زاده و با شمارگان 500 نسخه دارای 394 صفحه در 4 فصل، در قطع رقعی چاپ شد.

لازم به توضیح است مطالعۀ تطبیقی پرستشگاه­های ادیان آسمانی با استناد به آیات نورانی ­بخش قرآن کریم و آموزه ­ها و معارف اهل­ بیت (ع)، محور اصلی اثری است که فراروی دارید. کتاب حاضر بر آن است که با بهره ­گیری از قرآن و روایات اهل­ بیت عصمت و طهارت (ع)، نظر مهم­ترین و اصلی­ ترین منبع و مرجع استنباط احکام الهی (قرآن و حدیث) را در موضوع پرستشگاه­های ادیان یادشده در قرآن (یهودیت، مسیحیت و اسلام) مورد بررسی، تحلیل و مداقّه قرار دهد و ضمن واژه ­شناسی و مفهوم ­شناسی اصطلاحات مرتبط، به توصیف پرستشگاه و بیان وجوه اشتراک و افتراق این اماکن دینی در آداب و مناسک عبادی، کارکردها و نقش­ ها گوناگون و احکام و قوانین مربوط به آن، پرداخته و در ذیل بسیاری از مباحث، دیدگاه­های مطروحه در این موضوع را مقایسه کرده و به نتیجه­ گیری کلی در این زمینه دست پیدا کند. به طور مشخص، حاصل بررسی­ های این تحقیق بیانگر این مطلب است که قرآن کریم، با یادکرد مثبت از پرستشگاه­های ادیان ابراهیمی، هرگونه تعرّض و ممانعت به این اماکن را منع نموده و حمایت از اماکن عبادی این ادیان را در دستور کار خود قرار داده است. علاوه بر این، طبق برخی آیات و با استناد به بعضی روایات، ساختن مسجد بر مزار بزرگان دین و انبیای الهی و عبادت و نمازخواندن در جوار مزار ایشان امری جایز و پسندیده به شمار رفته و در طول تاریخ اسلام، این نوع از احترام و بزرگداشت بزرگان و شخصیت­ های دینی و مذهبی از شعائر الهی به حساب آمده است.

موضوع مهمی که امروزه در امر پرستشگاه­ها بایسته و شایستۀ تحقیق علمی است، مسألۀ حمایت از اماکن عبادی است که در حقوق بین ­المللِ بشردوستانه، ذیل عنوان «اموال فرهنگی و تاریخی» لحاظ شده است. نوع حمایت از اماکن عبادی، تدابیر و تضمین­ های ناظر بر حمایت از این اماکن و تعهدات و دولت­ ها و اشخاص در این قلمرو نیز، در اسناد بین ­المللی حقوق بشردوستانه منظور شده است که این مطلب نقش مهمی در شکل­ دهی، تقویت، تحول و پویایی فرهنگ دینی و اسلامی دارد. مسألۀ دیگر که در قرن حاضر محور مطالعات دینی در حوزۀ اماکن مقدس است، مسألۀ مسجد و محل­ عبادت قراردادن حرم­ های معصومان (ع)، قبور انبیاء و اولیاء و همچنین بقاع و آرامگاه­ های بزرگان دین است که در کتاب پیش­رو، جنبه­ ها و زوایای گوناگون آن مورد مطالعه و تبیین قرار گرفته است.

کلید واژه ها: پرستشگاه های ادیان آسمانی در قرآن و حدیث


( ۱۸ )

نظر شما :