نشست رویکرد کلی‌گرایانه و سیستمی در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم

۱۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰ کد : ۳۲۵۰ فرهنگی تاپ خبر
نشست رویکرد کلی‌گرایانه و سیستمی در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم از سری برنامه‌های همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم ، سه‌شنبه ۱۷ اسفندماه با حضور دکتر آدم بمبا "عضو هیئت علمی دانشگاه اسلامی مالزی" دکتر علی شریفی و دکتر علی نژاد از اعضای هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی، به همت جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبائی، سازمان فعالیت­های قرآنی دانشگاهیان کشور و دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی در محل دانشکده مذکور برگزار شد.
نشست رویکرد کلی‌گرایانه و سیستمی در مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی، در نشست فوق دکترآدم بمبا با اشاره به اینکه پژوهش­های قرآنی به سمت تجزیه و تحلیل متون قرآن متمایل شده است، به بیان اهمیت استفاده از ابزارهای نوین، و بهره­گیری از روش­های نوین پژوهش در سبک کل­نگر پرداخت و بلاغت قرآن و اعجاز قرآنی و همچنین تناسب در اعجاز قرآن را مثال زد و اشاره کرد تمامی این علوم با دیگر علوم از جمله ستاره شناسی مرتبط هستند پس برای تحلیل آن­ها نیازمند استفاده از روش­های نوین در پژوهش هستیم. سپس افزود: در مقابل سبک کل­نگر، سبک جزء نگر قرار دارد که بدون اینکه به دیگر موضوعات بپردازد تلاش می‌کند موضوعات قرآن و متون آن را بفهمد.

وی در پایان گفت: برای پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم باید کمیته‌ای تشکیل شود که در آن متخصصان حوزه­های مختلف حضور داشته باشند و تمام علوم مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوانیم یک فهم کل‌نگر از قرآن کریم داشته باشیم.

دکتر شریفی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در ایران بعد از انقلاب رشته قرآن و حدیث توسعه بسیاری پیدا کرده است و بیش از هشت هزار دانشجو در حال تعلیم در این رشته هستند افزود روش تفسیر قرآن به قرآن بهترین نوع تفسیر می­باشد چون هیچ آموزه سیاسی، اجتماعی و ... در آن راه پیدا نمی­کند. علامه طباطبائی (ره) نیز از این روش تفسیر بهره می­بردند.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات میان‌ رشته‌ای قرآن کریم یاری‌گر ما در فهم قرآن است، گفت: در حوزه مطالعات قرآن رویکردهای میان‌ رشته‌ای به شکل روشنی قابل پیاده کردن است که از روش‌های تاریخی و فلسفی می‌توان در این موضوعات استفاده کرد. ما باید به سمت مطالعات میان رشته‌ای حرکت کنیم و این یک بایسته است؛ البته برای فهم بافت قرآن باید از معناشناسی استفاده کرد که این روش باعث درک و پیدا کردن واژه‌های دقیق‌تری از قرآن کریم می‌شود.

وی در پایان گفت: مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم هیچ اشکالی ندارد و یک کار علمی است که یاریگر ما در فهم قرآن و کارهای علمی در این حوزه است و خوشبختانه در دانشگاه علامه طباطبایی مرکز فرهنگی و هماهنگی آموزش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم تشکیل شده است.

در ادامه دکتر روح­الله محمدعلی­نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گقت: اگر قرار باشد از علوم دیگر برای فهم قرآن استفاده کنیم مستلزم این هستیم که اصحاب علم و نظر را گرد هم قرار دهیم و برای این فهم نظریات آن ها را مورد بررسی قرار دهیم، در این حوزه باید به موضوع مسأله‌شناسی مطالعات قرآن کریم توجه کنیم؛ لذا ما بیش از آنکه به دنبال موضوع‌یابی در مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم باشیم باید به دنبال مسأله‌یابی باشیم

کلید واژه ها: نشست تخصصی مطالعات میان رشته ای


( ۱ )

نظر شما :