همایش اقتصاد مقاومتی، جهاد علمی و عملی

۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۲ کد : ۳۲۴۷ آموزشی
همایش ملی " اقتصاد مقاومتی، جهاد علمی و عملی" در روز سه­ شنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ به میزبانی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور و با همکاری جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبائی، با حضور جمع کثیری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید و مدیران ارشد صنایع و اصناف برگزار گردید.
همایش اقتصاد مقاومتی، جهاد علمی و عملی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی یوسف لطفی، معاونت آموزشی واحد علامه طباطبایی به عنوان دبیر علمی همایش هدف از برگزاری این همایش را بررسی نقاط قوت و ضعف عملکرد دستگاه­ها و ارگان­های دولتی و خصوصی و نیز بررسی راهکارهای عملیاتی رسیدن به اهداف و آرمان­های اقتصاد مقاومتی بر اساس الگوی سیاست­های ابلاغی مقام معظم رهبری دانست. وی محورهای اصلی این این همایش را به شرح زیل بیان نمود:

  • بررسی راهکارهای توسعه اقتصاد دانش بنیان و ارتباط صنعت با مراکز دانشگاهی در راستای استفاده از ظرفیتهای علمی کشور
  • بررسی راهکارهای رشد بهره وری در اقتصاد با تکیه بر اصول اقتصاد مقاومتی اعم از تقویت تولید، توانمند سازی منابع انسانی، رقابت پذیری اقتصادی و … .
  • اولویت بندی محصولات و خدمات راهبردی و بررسی موانع پیش روی صنایع استراتژیک
  • بررسی بسترهای عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و راهکارهای جذب سرمایه و انتقال فناوری
  • بررسی چالشها و راهکارهای توسعه صنایع انرژی محور
  • اصول و راهکارهای ایجاد طرحهای تشویقی جهت توسعه و فعالیت بیشتر واحدهای تولیدی و صادرات محور
  • بررسی نحوه استفاده صحیح از ظرفیتهای واحدهای پولی و مالی در راستای توسعه بنگاههای اقتصادی

در ادامه دکتر رحیم زارع نماینده آباده، بوانات و خرمبید و رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی تلفیق فرصت­ها و نقاط قوت جامعه است، عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی باید همزمان هم از فرصت­ها و هم از نقاط قوت جامعه بهره ببریم. وی از مثلث "مالیات، تامین اجتماعی و نظام بانکی" به عنوان عامل اصلی مشکلات تولید و بهره­وری یاد کرد و گفت: برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی باید به این سه مورد توجه خاص شود. سپس دکتر بلوریان تهرانی، استاد دانشگاه و دارنده دکترای DBA از دانشگاه ایندیانا آمریکا، به ارائه مقاله­ای با عنوان "کالبد شناسی علمی اقتصاد مقاومتی" پرداخت و خاطر نشان کرد که بهتر است برای نشان دادن فعالیت در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی، به جای گزارش پیشرفت کار، گزارش افزایش میزان تولید و بهره­وری ارائه شود که درک درستی از اقدام عملی اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. سخنران بعدی دکتر محمدعلی وکیلی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بود که به ارائه گزارشی از فعالیت­های مجلس دهم در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی پرداخت و خاطرنشان کرد: در مجلس قوانین جدیدی تصویب و در برخی از قوانین اصلاحات صورت گرفته که مسیر را برای رسیدن به هدف­های پیش­رو هموار می­کند.

در ادامه این همایش برخی از اساتید به ارائه مقالات خود پرداختند و در پایان به صنایعی که در مسیر اقتصاد مقاومتی تلاش چشمگیری داشته­اند تندیس و لوح یادبود اهدا شد.

کلید واژه ها: همایش اقتصاد مقاومتی


( ۳ )

نظر شما :