نشست تخصصی پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های کاری

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵ کد : ۳۲۳۷ پژوهشی تاپ خبر
نشست تخصصی "پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های کاری" روز سه¬شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به میزبانی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی و با مشارکت دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور جمع کثیری از صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد صنایع و اصناف و علاقمندان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید.
نشست تخصصی پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های کاری

نشست تخصصی "پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های کاری" روز سه­ شنبه 25 اردیبهشت ماه 1397 به میزبانی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی و با مشارکت دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور جمع کثیری از صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد صنایع و اصناف و علاقمندان در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی این نشست با هدف «بررسی و ارزیابی رویکردهای پیشگیرانه از مصرف مواد اعتیادآور در محیط های کاری»، «شناسایی مهمترین عوامل موثر در بروز مصرف مواد اعتیادآور در محیط های کاری» و "شناسایی چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای اجرای برنامه‌های پیشگیری ازمصرف مواد در محیط های کاری شامل : محیط‌های کاری صنعتی، خدماتی، کشاورزی و روستایی" برگزار شد. این نشست در سه محور به بررسی آرای صاحبنظران و پژوهش‌های موجود در این زمینه پرداخت:

 محور اول: محیط های صنعتی

  • بررسی وضعیت برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های صنعتی
  • بررسی عوامل موثر در بروز مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های صنعتی
  • فرصت ها، چالش ها و راهکارهای اجرای برنامه های پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های صنعتی

محور دوم: محیط های خدماتی

  • بررسی وضعیت پیشگیری از مصرف مواد در محیط های خدماتی
  • بررسی عوامل موثر در بروز مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های خدماتی

محور سوم : ‌محیط های کشاورزی و روستایی

  • فرصت ها، چالش ها و راهکارهای اجرای برنامه های پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های کشاورزی و روستایی
  • وضعیت مصرف مواد در محیط های روستایی و کشاورزی

پنل اول این نشست با موضوع « سیاستگذاری اجتماعی در پیشگیری از مصرف مواد در محیط های کاری» با سخنرانی دکتر سعید صفاتیان "رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام" آغاز گردید. ایشان به بررسی «پیشگیری از مصرف مواد در محیط‌های کارگری» پرداختند و با اشاره به عواملی همچون : به روز نمودن برنامه‌های پیشگیری، راه‌اندازی سیستم رصد و پایش، ارزیابی نظارت، ایجاد نگرش مثبت در مسئولین رده بالای نظام بر سه حوزه ی  کارگر، کارفرما و خانواده‌ در بحث پیشگیری تاکید کردند و همچنین استانداردسازی برنامه‌های پیشگیری و افزایش حس مشارکت پذیری را از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌های پیشگیری دانستند. سپس مهندس حسین عباسی " رئیس اداره فرهنگی پیشگیری از مصرف مواد در محیط‌های کار ستاد مبارزه با مواد مخدر " به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص: سیاست‌گذاری و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری پرداختند و بر لزوم تشکیل کمیته پیشگیری از اعتیاد در کلیه سازمان‌ها و موسسات تاکید کردند. در ادامه مهندس احمدرضا پرنده " مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی " سخنرانی خود را با عنوان «نقش پیشگیری از اعتیاد در حوادث ناشی از کار و مروری بر تجربیات و یافته‌های سایر کشورها» ارائه نمودند و آمار حوادث ناشی از کار را 18522 مورد در سال 1395 عنوان کردند که 16 هزار مورد بعد از بهبودی به محیط کار بازگشته اند. به گفته وی 70 درصد از این حوادث ناشی از عدم تامین شرایط ایمنی کار و 30 درصد بی‌توجهی نیروی کار موجب این حوادث گردیده است. در ادامه مهندس پرنده سوء مصرف مواد را یکی از عوامل اصلی حوداث محیط کار قلمداد کرد و بر لزوم توجه به آن تاکید نمود.

در دومین پنل نشست به موضوع «برنامه های پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های کاری» پرداخته شد.مهندس مهدی بهرامی " رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر" به ارائه گزارش عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر در این حوزه پرداخت و مولفه‌های حوزه امنیت اجتماعی را در بحث پیشگیری مطرح کرد. سپس دکتر ایرج اسماعیلی " کارشناس سازمان زندان‌های استان تهران " به تبیین طرح برآورد شیوع اعتیاد در جامعه کار و تولید و استقرار مداخلات پیشگیرانه پرداخت و گزارشی از مطالعه شیوع شناسی سوء مصرف مواد در محیط‌های کاری را با تمرکز بر محیط‌های صنعتی ارائه نمودند. همچنین دکتر سیدحسین مدنی " معاون دفتر امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  "به  معرفی برنامه پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری (کاج) پرداخت و دکتر سعید ممتازی " مدیر گروه پیشگیری مرکز ملی مطالعات اعتیاد " به اصول علمى پیشگیرى از مصرف مواد اشاره کردند. در ادامه نیز دکتر کیومرث فرح‌بخش" مدیر مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی " به سخنرانی در خصوص «کنترل روانشناختی ترانزیت مواد روانگردان در بین رانندگان» پرداختند.

در پنل سوم نشست با موضوع «معرفی مداخلات و تجارب مثبت در پیشگیری از مصرف مواد در محیط‌های کاری»، خانم رویا نوری "کارشناس و پژوهشگر اعتیاد " به بررسی وضعیت مصرف مواد اعتیادآور در بین زنان کارگر پرداختند و خانم آزاده اولیایی " کارشناس دفتر اعتیاد سازمان بهزیستی کشور " نقطه نظرات خود را در خصوص آزمایش اعتیاد بعنوان یک راهبرد موثر در پیشگیری بیان نمودند و دکتر هومان نارنجی‌ها " کارشناس و پژوهشگر اعتیاد "با سخنرانی در خصوص «موانع و مشکلات پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری» پایان بخش نشست بودند.

 

 

کلید واژه ها: نشست تخصصی پیشگیری از مواد اعتیاد آور


نظر شما :