رییس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی عنوان کرد :

جهاد دانشگاهی با توجه به پیشینه خود لازم است در راستای رفع مشکلات حوزه‌های مختلف تمام عزم و توان خود را بکار گیرد

۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۰ کد : ۱۰۱۶۱ عمومی تاپ خبر
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی دکتر مهری سادات موسوی " دکتری جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران - رییس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی " به بهانه سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی در رابطه با استفاده از ظرفیتهای موضوعی و استانی جهاد دانشگاهی گفت : در شرایط فعلی جامعه که از سویی با تحریم‌های مختلف مواجه هستیم و از سوی دیگر مسائل و آسیبهای متعدد از حد نرمال خود فراتر رفته و نگرانی‌هایی را موجب شده‌اند، جهاد دانشگاهی با توجه به پیشینه خود لازم است در راستای رفع مشکلات حوزه‌های مختلف تمام عزم و توان خود را بکار گیرد.
جهاد دانشگاهی با توجه به پیشینه خود لازم است در راستای رفع مشکلات حوزه‌های مختلف تمام عزم و توان خود را بکار گیرد

ایشان اظهار کرد : این روزها بسیاری از سازمانها و نهادهای استانی و ملی، نیازها و مشکلات خود را برخلاف گذشته راحت‌تر بیان کرده و خواهان رفع آنها هستند، در این شرایط خصوصاً لازم است جهاد دانشگاهی در جوزه علوم انسانی بیش از پیش ورود نموده و سهم خود را در رفع مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایفا نماید. مسائل و آسیبهای اجتماعی نیازمند راهکارهای علمی و کاربردی هستند، مسائلی همچون بیکاری، اعتیاد، طلاق و انواع شایع آن، از طلاق توافقی گرفته تا طلاق عاطفی، فساد اقتصادی، فرسایش سرمایه اجتماعی و رواج بی‌اعتمادی، خشونت، سرقت و ... همگی مباحثی است که نیازمند کاری جدی و دلسوزانه و دغدغه‌مندانه میباشند و باید در سطوح خرد، میانه و کلان به آنها پرداخته شود.

رییس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی تاکید کرد : جهاددانشگاهی می‌تواند یاریگرسازمانها و نهادهای مختلف و در مجموع کلیت نظام در امر کاهش سطح آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد و نه تنها در بخش خرد که بخش عمده‌ای از منابع کشور را در آن صرف می‌نماییم بلکه در بخش‌های کلان نیز که عمدتاً تولید کننده و شکل‌دهنده آسیب است، همکاری داشته باشد.

ایجاد امید و ارتقای سطح اعتماد در جامعه، آستانه تحمل و همچنین سطح همکاری مردم با دولت را در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی بالا خواهد برد، لذا همکاری جهاددانشگاهی در اصلاح هر سیاست و عملکردی که به این دو محور ضربه وارد می‌نماید و موجب تشدید آسیبهای اجتماعی در جامعه می‌شود، می‌تواند برکات فراوانی را به ارمغان آورد.

جهاد دانشگاهی می‌تواند نقش نهاد واسط را به خوبی ایفا نماید و در اتخاذ سیاست واحد و جاری ساختن آن در بدنه سازمانها و نهادهای مرتبط، ایجاد هم افزایی و همفکری در میان سازمان ها و نهادها، ایجاد تقسیم کار متناسب در میان سازمان ها، ایجاد تعامل در میان سازمانها و نهادها، حذف کارهای جزیره‌ای در میان سازمان ها و نهادها، همکاری با رسانه ملی کشور در ساخت و پخش فیلمها و برنامه‌های مرتبط و هدفمند و حذف موازی کاری در انجام پژوهش‌ها و مطالعات این حوزه و هدایت مناسب آنها همکاری لازم را انجام دهد.

جهاد دانشگاهی می‌تواند در اقدامات و مداخلات مختلف کاهش آسیب همچون توانمند کردن خانواده و افراد آسیب‌دیده ، اهتمام به مسائل آسیب‌دیدگان در سطوح کلان و ساختاری، کنترل و مراقبت از آسیب‌دیدگان، برقراری پل ارتباطی سمن‌ها و سازمانهای دولتی در توانمندسازی آسیب‌دیدگان، همکاری در تدوین و ارائه قوانین حمایتی به آسیب‌دیدگان، مهارت آموزی و اطلاع رسانی به آسیب‌دیدگان، انجام کارهای تخصصی برای آسیب‌دیدگان، اقدام در حوزه توان‌افزایی آنها در قالب انواع کارگاه‌ها و...  ، حمایت در راستای اشتغال‌آفرینی برای آنها  و... تعامل و همکاری نماید.

وی با تاکیر بر اینکه اعتیاد، کودک کار و ... همگی به مسئله طبقاتی شدن جامعه ربط دارند و نمی توان این مسائل را سیاست‌زدایی نمود و آن را به ساحت فرد و خانواده محدود نمود بیان کرد : این مسائل، مسائل کلان ملی هستند. این آسیبها و آسیب‌دیدگان علائمی از بحرانهای مستمر در جایی دیگر هستند و باید به جای رویکردهای پاتولوژیک که مسائل را به سمت فردگرایی می برند، زمینه مند و ساختاری عمل کرد و در این خصوص رسالتی برای خود تعریف نماییم. سیاست‌ها باید مبتنی بر شواهد اخذ شوند لذا جهاد دانشگاهی می‌تواند در شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آنها همکاری نماید. به عبارت دیگر با توجه به اینکه سیاست در حوزه آسیب‌دیدگان هم باید به ریشه‌ها و عوامل مؤثر بر آسیب‌دیدگی توجه نماید و هم به سامان دادن و کاهش آلام و آسیب‌دیدگی، جهاددانشگاهی می‌تواند در هر دو حوزه تعامل مناسبی با دستگاههای متولی داشته باشد.

شاید وقت آن رسیده باشد که این نهاد در اتخاذ سیاست‌های مبتنی برشواهد، روشن و شفاف و پیرو آن، رفع اختلالات نهادی و سازمانی که موجب هدررفت بیت‌المال می‌شود همکاری جدی‌تری را در رسالت و اهداف خود تعریف نماید و در علمی کردن مبارزه‌ با آسیب‌های اجتماعی و اجرای برنامه های مبتنی برشواهد و همچنین  تغییر رویه از رویکرد غیرعلمی و کوتاه‌مدت به مسائل به رویکرد علمی و هدفمند و بلندمدت نقش مناسب خود را ایفا نماید. به عنوان مثال ایفاگر نقشی در اعمال مدیریت سیستماتیک و ایجاد نگاه کلی‌نگر و ارگانیکی به جای مکانیکی در کشور شود و اهمیت این امر را به مسئولان گوشزد و برای استقرار آن همکاری نماید. 

نقش اقدامات عملی و ترویجی جهاددانشگاهی در مواجهه با موضوع رونق تولید

نقش اقدامات عملی و ترویجی جهاددانشگاهی در مواجهه با موضوع رونق تولید از حرکتهای مناسبی ست که جهاد دانشگاهی اخیراً در آن ورود پیدا کرده و بسیار میمون و مبارک است، توسعه مشاغل نوین خانگی با شناسایی و همکاری پیشران‌های بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی و کشاورزی که می‌تواند در زمینه رونق تولید مؤثر واقع شود. ورود جهاد دانشگاهی به شناسایی نیازهای مهارتی حوزه تولید و همکاری بخش آموزشی در ارائه دوره‌های مهارت‌آموزی نقش بسزایی در خودباوری و کارآمدی افراد و ایفای نقش مؤثر در بخش تولید کشور بر جای خواهد نهاد. از سوی دیگر اگر پروژه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی نیز در جهت رفع خلأها و نقاط ضعف موجود ابعاد مختلف بخش تولید کشور معطوف شود، نتایج کاربردی آن می‌تواند در توسعه اقدامات عملی مناسب تأثیرگذار باشد. تلاش برای ارتقای سطح توجه سازمانها به کیفی‌گرایی به جای کمی‌گرایی، برنامه محوری تا افزودن بر حجم قوانین، آیین‌نامه و دستور‌العمل‌ها و ارزیابی مستمر و ارزشیابی مستمر اقدامات انجام شده در راستای رونق تولید می‌تواند از جمله سایر اقدامات این حوزه تلقی گردد.

رسالت جهاد دانشگاهی در خصوص پرورش سرمایه انسانی‌ تراز فرهنگ جهادی

دکتر موسوی در ادامه گفت : جهاد دانشگاهی لازم است اهتمام ویژه‌ای به سرمایه انسانی خود و جامعه داشته باشد. بخش عمده‌ای از دستاوردهای این نهاد تا کنون به واسطه نیروهای مسئولیت‌پذیر و دغدغه‌مند و علاقه‌مند به پیشرفت کشور بوده است. در شرایطی که بخش قابل توجهی از نخبگان کشور در فکر مهاجرت هستند، مهیا نمودن فضایی که به خودباوری آنان کمک نماید و این فرهنگ که نسبت به جامعه خود بی‌تفاوت نباشند و مسئولیت‌پذیرانه در رفع مشکلات آن کمر همت ببندند، بسیار حائز اهمیت است. فرهنگ جهادی باید از سطوح مدیریتی بالای جهاد به ذیل آن ساری و جاری باشد و همه ما بدانیم که مسئولیتی که عهده‌دار شده‌ایم جز اینکه وظایف ما را افزون‌تر نموده و پاسخگویی مضاعفی را بر دوشمان نهاده، مزیت دیگری ندارد و منفعت‌طلبانه به پست‌های مختلف نگاه نکنیم. همدلانه و با توکل به خداوند در مسیر سازندگی کشور گام نهیم و کیسه‌ای برای خود و نزدیکانمان ندوزیم. لازم است در حوزه‌ فرهنگی جهاددانشگاهی در جهت ارتقای سطح امید، انگیزه، خودباوری وهمدلی تلاش کنیم و با دلسوزی هر نوع اصلاحی را که به توسعه فرهنگ جهادی در درون جهاد دانشگاهی و جامعه کمک نماید، پذیرا باشیم. علت تامه‌ تقویت آسیب‌ها، نفی اخلاق است لذا این نهاد انقلابی لازم است بخشی از پتانسیل خود را در استقرار هر چه بیشتر اخلاق در بطن خود و بازگرداندن اخلاق به جامعه ببیند. ظاهر بینی، دروغ، ریاکاری، تهمت، شب‌نامه‌نویسی، زیرآب زدن، بدگویی و ... آفاتی است که ریشه اخلاق را در جامعه می‌خشکاند. این مقام مسوول تصریح کرد:  همچنین افزایش شفافیت مالی جهاد دانشگاهی می تواند موجب افزایش سطح اعتماد پرسنل گردد. نیاز به حسابرسی مستقل و ارائه گزارش مالی در راستای شفاف سازی نیز مورد نیاز است و به تحکیم هر چه مناسبترمدیریت جهادی در این نهاد انقلابی یاری خواهد رساند.

 

 


نظر شما :