رییس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی عنوان کرد:

کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و حرکت در مسیر نوآوری اجتماعی رسالت ماست

۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۹ کد : ۴۶۲۶۹ عمومی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی، مهمترین دستاورد واحد علامه را خلاقیت و نوآوری در طراحی الگوهای پیشگیرانه و اقدام‌محور در حوزه‌ی کاهش مسایل و آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های آسیب‌پذیر (خصوصا خانواده‌های کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های متاثر از اعتیاد)، ایجاد بستری برای نوآوری جوانان مناطق کم‌برخوردار استان تهران (شهرستان‌های غرب استان) و ایجاد مدل نوآورانه‌ای در این حوزه دانست.
کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و حرکت در مسیر نوآوری اجتماعی رسالت ماست

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علامه طباطبایی، دکتر مهری‌سادات موسوی رییس این واحد به بهانه‌ی فرارسیدن چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای شاخص جهاددانشگاهی علامه با اتکا به نوآوری، خلاقیت و خودباوری جهادگران این واحد در چهل و دو سال گذشته، گفت:

مهمترین دستاورد واحد علامه توانمندسازی خانواده‌های آسیب‌پذیر است. با مدل نوآورانه‌ای که در این حوزه بدان دست یافته ایم و استفاده از پتانسیل و ظرفیت خیرین و صاحبان کسب و کارهای مختلف شناسایی شده، فرآیندی تعریف شده است که تعداد زیادی از افراد در استان تهران به واسطه آن توانسته‌اند تغییراتی در زندگی شخصی و خانوادگی خود ایجاد نمایند. هدف از انجام این کار در درجه اول با توجه به رسالتی که واحد بر خود فرض نموده، کاهش آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و در درجه دوم حرکت در مسیر نوآوری اجتماعی است. مسائل اجتماعی چندعلیتی هستند و سرعت پیدایش آنها بالاست. معطوف شدن به حوزه پیشگیری و علت‌های اساسی‌تر در سطح خرد و کلان میتواند اثرگذاری بهتر و سریعتری را به دنبال داشته باشد به همین دلیل تمرکز بر آنها بسیار معقول‌تر به نظر می‌رسد و این واحد تلاش نموده در حد مقدورات متمرکز بر رفع برخی علل فرهنگی، اجتماعی، روانی و اقتصادی آسیب‌های اجتماعی شود.

بی‌توجهی به افراد در معرض آسیب و سیکل تولیدکننده آسیب موجب ناکارآمدی بیشتر مداخلات صورت گرفته در این حوزه میشود. ابتدا کار از توانمندسازی روانی- اجتماعی شروع شد. طراحی الگوهایی در راستای توانمندسازی و برگزاری کارگاه‌های مختلف در همین راستا، آغازگر ورود به فعالیت در این حوزه بود. از خانواده سالم، فرزندپروری تا بهبود کیفیت زندگی با سفر و ... ولی این تلاش در خصوص گروه‌هایی که دغدغه اقتصادی داشتند چندان مؤثر واقع نمی‌شد. به همین دلیل در توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار، زنان سرپرست، خانواده زندانیان و معتادان بهبودیافته بر بعد اقتصادی تمرکز ویژه‌ای صورت پذیرفت و از ظرفیت خیرین، فعالان اجتماعی، کارآفرینان اجتماعی، تسهیلگران، پیشرانان، بازاریابان و مددکاران در شبکه‌ای تعاملی با محوریت واحد برای عملیاتی نمودن الگوی توانمندسازی سود جسته‌ایم.

واحد علامه علاوه بر کلانشهر تهران در شهرستانهای غرب استان تهران، خصوصاَ در شهرستانهای ملارد، شهر قدس، شهریار و بهارستان فعالیت دارد. همینطور در راستای ایجاد، توسعه و احیای کسب و کارهای خرد و خانگی در مناطق یادشده ایفای نقش داشته است. مرکز نوآوری و شتابدهی واحد علامه در یوسف‌آباد قوام اولین مرکز و تنها مرکزی است که در آن منطقه خدمات ارائه می‌دهد. همچنین با همکاری شهرداری تهران مرکز تسهیل و توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی را در تهران دایر نموده‌ایم. اهداف راه‌اندازی این مرکز در کلانشهر تهران عبارتند از:

  1.  ایجاد مرکزی جهت اجرای سیاست ها و برنامه های توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی در کلانشهر تهران
  2. هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی منطقه برای توسعه اشتغال با تاکید بر کسب و کارهای خرد و خانگی
  3. کمک به تسهیل، راه‌اندازی و توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی
  4. همکاری و مشاوره جهت شبکه‌سازی کسب وکارهای خرد و خانگی
  5. آموزش و مشاوره جهت ایجاد ظرفیت فروش محصولات کسب وکارهای خرد و خانگی
  6. آموزش و مشاوره در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغ محصولات و تولیدات کسب و کارهای خرد و خانگی
  7. ارائه مشاوره‌های عمومی و تخصصی  تلفنی و حضوری در حوزه کسب و کارهای خرد و خانگی مختلف
  8. استفاده بهینه از ظرفیت سایر برنامه‌های توسعه شهری نظیر برنامه‌های بازآفرینی شهری برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی اقشار نیازمند شغل و درآمد در منطقه

امید است به زودی این مرکز به عنوان الگویی برای کلانشهرهای ایران شناخته شده و در مراکز استان ها  نیز مراکزی به همین سبک ایجاد و فعالیت نماید.

دکتر موسوی در ادامه به تشکیل صندوق قرض‌الحسنه اشتغالزایی ایسار ذیل صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران اشاره نمود که در راستای تامین مالی شبکه های کسب و کار خرد و خانگی و پایدارسازی آنان و فعالیت در حوزه ایجاد، توسعه، احیا یا پایدارسازی کسب و کارهای خرد و خانگی گام های موثری پیموده است.

همچنین با توجه به ضعف آموزش‌های مهارتی در شهرستانهای غرب استان تهران، این واحد در مرکز بلند مدت و مراکز آموزشی کوتاه مدت خود در این مناطق، فرصت مهارت‌آموزی را برای ساکنان آن مناطق فراهم نموده است.

وی افزود: سیاست جهاددانشگاهی واحد علامه طی سالهای اخیر این بوده است که با توجه به ارائه خدمات قابل قبول و مورد نیاز سازمانهای مختلف و مردم، زمینه تعامل مناسب را با مسئولان در مناطق فعالیت خود فراهم آورد. همین امر موجب شده است که بتوانیم در شهرستان ملارد و استان تهران از فضاهای پیشنهادی برخی سازمانها و خیرین جهت پیشبرد اهداف واحد بهره‌مند شویم و تلاش می‌کنیم با همین رویه اعتمادسازی و ارائه خدمات در راستای رفع مسائل و مشکلات مبتلا به جامعه و سطح همکاری ها را ارتقاء ببخشیم.

دکتر مهری سادات موسوی واحد علامه را جزء پیشگامان حوزه نوآوری اجتماعی دانست.

در ادامه ایشان ظرفیت ها و فعالیت های برجسته شعبه ستفا (سازمان تجاری سازی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی) و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی را به شرح ذیل برشمرد :

واحد علامه با دارا بودن اولین مرکز نوآوری روستایی کشور در غرب استان تهران (شهرستان ملارد) توانسته است در زیست بوم نوآوری استان تهران(شهرستان ملارد دارای بزرگترین شهرک صنعتی خصوصی کشور بوده و برنامه ای برای احداث ۲پارک ملی فناوری و پزشکی در دستور کار خود دارد) نقش آفرینی موثری داشته باشد.

برگزاری رویدادهای ترویجی به صورت مجازی و دوره های بوت کمپ شتابدهی از مهمترین فعالیت‌های منش (مرکز نوآوری و شتابدهی) این واحد می‌باشد. که توانسته است فعالیت خود را در همین زمینه در دانشگاه علامه طباطبائی، مرکز تسهیل و توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی و در منش گسترش دهد.

واحد علامه طباطبایی، کنشگری در حوزه نوآوری اجتماعی و پایه گذار اولین رویداد تخصصی نوآوری اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبائی با عنوان "رادمان" (راهکارآفرینی درمسائل اجتماعی نوین) با نگاه مسئله محوری و حل مسائل اجتماعی با رویکرد نوآورانه بوده است . این بستر(platform) توانایی نقش‌آفرینی در زیست‌بوم نوآوری و ارائه محصولات و خدمات خلاق فرهنگی و دانش بنیان نرم را در جهاد دانشگاهی خواهد داشت.

مرکز نوآوری و شتابدهی واحد علامه طباطبائی به عنوان یکی از ارکان برگزاری و نماینده جهاددانشگاهی در اولین گردهمایی فعالان نوآوری اجتماعی ایران است که با حمایت ستاد نوآوری و پیشرفت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد و در آن به ارائه موضوعات مرتبط در پنل تخصصی و ارائه(TED) خواهد پرداخت.

در پایان دکتر موسوی اشاره کرد : گامهایی نیز جهت ارائه راهکار در جهت هموارسازی اشتغال دانش آموختگان و دانشجویان علوم انسانی ذیل طرح مدرسه اشتغال علامه طباطبائی (سماع)، شبیه به مدرسه اشتغال دانشگاه شریف ویژه رشته های علوم انسانی و اجتماعی برداشته شده که امید است در آینده به ثمر بنشیند.


نظر شما :