دکتر طیبی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی مطرح کرد:

وجود دانش پایه طراحی و ساخت سیستم رانش قطارهای سریع السیر در جهاددانشگاهی/توانایی این نهاد برای برعهده گرفتن ماموریت‌های بسیار کلان علمی و فناورانه

۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۰ کد : ۳۹۹۸۸ عمومی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی با تاکید بر این که دانش پایه طراحی و ساخت سیستم رانش قطارهای سریع السیر در جهاددانشگاهی وجود دارد، بیان کرد: این نهاد می تواند مأموریت های بسیار کلان علمی و فن آورانه و فرهنگی را بر عهده بگیرد.
وجود دانش پایه طراحی و ساخت سیستم رانش قطارهای سریع السیر در جهاددانشگاهی/توانایی این نهاد برای برعهده گرفتن ماموریت‌های بسیار کلان علمی و فناورانه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی امروز 5 دی ماه با حضور دکتر محمدباقر قالیباف و دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی برگزار شد و رییس جهاددانشگاهی توسعه فرهنگی، علمی و فن آورانه و آموزش های مهارتی را از زیرساخت های اسلاسی و اصلی پیشرفت هر کشوری دانست.

وی افزود: این احساس را در پیش از انقلاب به عنوان دانشجویان وقت داشتیم که غربی ها در تمامی این حوزه ها قصد دارند تا ما را به عمد عقب نگه دارند؛ آن ها اهمیت علم و فن را در توسعه فن آوری و اقتصاد دانش بنیان و اقتدار دفاعی دیده بودند. پس از انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی به عنوان مولود انقلاب و نهاد فرهنگی و علمی و فن آورانه تصمیم گرفت تا در حوزه های مختلف توان کشور را الگوسازی کرده و در زمینه توسعه فرهنگی و توسعه علمی و فن آورانه و آموزش های مهارتی را بالا ببرد.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: جهاددانشگاهی در پایان دهه 70 به حدی از بلوغ علمی و فن آورانه رسید که خبرگزاری ایسنا حاصل همان بلوغی بود که در حوزه فرهنگی اجرا شد. به لحاظ علمی و فن آورانه در حوزه الکترونیک و قدرت در پایان دهه 70 به سطح روز فن آوری دنیا رسیدیم و زمانی که به این فن آوری رسیدیم در دهه 80 این ادعا را داشتیم که می توانیم  سیستم رانش واگن های مترو را به طور کامل بسازیم.

دکتر طیبی ادامه داد: در آن زمان همچنین، مدعی این  بودیم که می توانیم دکل ها و مته های حفاری را بسازیم و این کار را کردیم. امروز اعلام می کنم که ظرف یک سال می توانیم به طراحی و ساخت سیستم ها رانش قطارهای سریع السیر با سرعت 300 کیلومتر برسیم چون این دانش پایه را به دست آورده ایم.

وی بیان کرد: طی سال 97 در دیداری که مقام معظم رهبری با اعضای جهاددانشگاهی داشتند، این قضیه را مطرح کردیم که اثبات قابلیت به کارفرمایان دولتی وشبه دولتی بسیار زمان بر است و ما اگر بودجه مناسبی داشته باشیم می توانیم فن آوری های زیادی را تولید کنیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی و به تبع ایشان مجلس شورای اسلامی و دولت نیز حمایت خود را اعلام کرده و مبلغ 30 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار جهاددانشگاهی قرار گرفت که بسیاری از دستاوردهایی که در این نمایشگاه ارایه شده، نتیجه همین مساله است.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: اعتقاد داریم که برنامه هفتم توسعه که در آُستانه تکمیل و ارایه به مجلس است، باید برنامه ای باشد که تحولی را با اتکای به توان ملی در حوزه اقتصادی کشور ایجاد کند و از مجلس شورای اسلامی در این زمینه توقع داریم که بر روی این بحث توجه ویژه داشته باشد. بسیار بد است که این گونه بگوییم که آسان ترین فعالیت ما تولید پیشرفته ترین فن آوری های دنیا است و سخت ترین کار ما استفاده از این فن آوری ها و تأمین بودجه باشد. از مجلس شورای اسلامی توقع داریم که در استفاده از این فن آوری ها توجه بیشری داشته باشد.

دکتر طیبی در پایان اظهار کرد: اعتقاد داریم که طبق زیرساخت های موجود در کشور می توانیم با حداکثر دو برنامه به بسیاری از اهداف توسعه ای خود دست پیدا کنیم. همچنین، جهاددانشگاهی در اجرای این مهم می تواند مأموریت های بسیار کلان علمی و فن آورانه و فرهنگی را بر عهده بگیرد.

کلید واژه ها: نمایشگاه 1400 رییس جهاددانشگاهی


نظر شما :