دکتر قالیباف در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی بیان کرد:

اعتماد به توان داخل با بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی/ سوق دادن مکانیزم سرمایه گذاری به سمت این نهاد

۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۲ کد : ۳۹۹۸۷ عمومی تاپ خبر
دکتر قالیباف در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی اظهار کرد: نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی نشان داد می‌توان با اطمینان به نیروها و متخصصان داخلی تکیه کرد.
اعتماد به توان داخل با بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی/ سوق دادن مکانیزم سرمایه گذاری به سمت این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی امروز 5 دی ماه با حضور دکتر محمدباقر قالیباف و دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی برگزار شد و رییس مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی ضمن قدردانی از تلاش های جهادگران این نهاد بیان کرد: از ویژگی های مهم نمایشگاه می توان به بحث علمی و فن آورانه بودن آن در حوزه های مختلف اشاره کرد.

وی با اشاره به این که همیشه صحبت از متخصصان داخلی است و این نمایشگاه نمادی از این مساله می باشد که می توان با اطمینان به نیروها و متخصصان داخلی تکیه کرد، گفت: این نمایشگاه نشان داد در مواردی که نیازمند فن آوری خارجی هستیم نیز برخی نمونه ها وجود داشت که نشان می داد در انتقال فن آوری و بومی سازی نیز با برندهای مختلف دنیا همکاری و پیگیری لازم انجام شده و از ظرفیت آن ها به خوبی استفاده شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بخشی از زمینه ها مانند بخش پزشکی نمایشگاه، فعالیت های ماندگاری انجام شده که نشان می دهد ما هم از جهت علمی در مرز علم حرکت می کنیم و هم همزمان آن را به صورت کاربردی در محیط های کاری و بیمارستان ها استفاده می کنیم که از نمونه های آن نیز می توان به مساله سلول های بنیادی و ... اشاره کرد.

دکتر قالیباف بیان کرد: برخی اوقات اتفاق می افتد که ما کار را انجام می دهیم و علم را برای علم و توسعه علم به کار می گیریم، اما امروز در شرایطی قرار داریم که باید به صورت مساله محور حرکت کنیم. تمامی پروژه های جهاددانشگاهی که در این نمایشگاه ارایه شده، مساله محور است؛ بدین معنا که اولویت این پروژه ها در کار مشخص شده و این ما سیاست گذاران هستیم که باید دقت کنیم تا حتما پیشران های تحول اقتصادی را فعال کنیم. اگر امروز اقتصاد مشکل اصلی ما است، باید به طور روشن اولویت ها و پیشران های خود را مشخص کرده و پروژه های کلان خود را در این پیشران ها ارایه کنیم تا بتوانیم ظرفیت ها را به صورت مساله محور پای کار بیاوریم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بازدید امروز مشخص شد که پیگیری لازم در زمینه در سرمایه گذاری و صنعتی کردن تلاش های فن آورانه و علمی کشور به خوبی انجام نمی شود. امروز متأسفانه در کشور نقدینگی بسیار لجام گسیخته ای وجود دارد که برای سوق دادن این نقدینگی به فضای تولید و سرمایه گذاری در مسایل اولویت دار در حوزه پیشران ها و پروژه های کلان، نیازمند بازتعریف دقیقی در حوزه چگونگی سرمایه گذاری در این پروژه ها هستیم.

وی بیان کرد: امروز که در دوران تحریم بوده و سرمایه گذاری خارجی در کشور وجود ندارد، مساله مهم چگونگی استفاده از سرمایه های داخلی است که این مساله از ضعف های کار ما است که باید به خوبی پیگیری و مرتفع شود. امروز به طور قطع عرض می کنم که در مجلس شورای اسلامی همانطور که سال گذشته توجه ویژه ای به جهاددانشگاهی داشتیم، امسال نیز در همان راستا حرکت خواهیم کرد.

دکتر قالیباف با بیان اینکه تحول اقتصادی زمانی رخ می دهد که سیستم اداری و اجرایی را اصلاح کنیم، تصریح کرد: راه حل این مساله نیز این است که مکانیزم سرمایه گذاری را به سمت نهادهای غیر دولتی مانند جهاددانشگاهی و بخش خصوصی سوق دهیم. باید مؤسساتی مانند جهاد دانشگاهی داشته باشیم که بتوانند پیشران های تحول در حوزه اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، پزشکی، مهندسی و ... را به حرکت درآورند. اگر امروز به سمت این نهادهای غیر دولتی نرفته و بخش خصوصی را فعال نکنیم، نمی توانیم از این ظرفیت عظیم به خوبی بهره ببریم.

وی در پایان گفت: من به مسئولان جهاددانشگاهی و مردم عزیز ایران اسلامی قول می دهم که حتما هم در برنامه بودجه سال آینده و هم در برنامه هفتم توسعه که در شش ماهه اول سال آینده تنظیم می شود، ضعف های حوزه سیاست گذاری را مرتفع کرده و بتوانیم تحول اقتصادی را با کمک جوانان و پیشکسوتان عرصه علم و فن آوری و تلاش پیش ببریم.   

کلید واژه ها: نمایشگاه 1400 دکتر قالیباف


نظر شما :