خلاصه پشت جلد کتاب را چگونه بنویسیم؟
چگونه خلاصه پشت جلد جذاب بنویسیم؟
یکی از اساسیترین عناصر بازاریابی کتاب خلاصه پشت جلد است که بسیاری از مؤلفان به این موضوع به حد کافی توجه نمیکنند و یا اینکه بسیار ضعیف نگارش میکنند. در این مقاله سعی داریم به نکاتی درباره طراحی جلد کتاب و دستورالعمل نگارش چکیده بر روی جلد اشاره نماییم. منظور از چکیده پشت جلد همان متن توصیفی زندگی نویسنده است یا بخش مهم و جذابی از محتوای کتاب را ارائه میدهد.
خوانندگان کتاب توجهی به این ندارند که شما چقدر برای کتاب خود وقت گذاشتهاید یا برای آن تا چه حد زحمت کشیدهاید و با دشواری و با صرف هزینه و زمان آن را آماده نمودهاید. آنها تنها دنبال این موضوع هستند که چه چیزی از کتاب شما نصیبشان خواهد شد و میتوان گفت انتظار درست و بهجایی نیز هست. مخاطبان در کتاب به دنبال این هستند که ببینید شما در کتاب به چه چیزی توجه نمودهاید و یا چه تجربهای را ارائه میدهید. کتاب در آخر یک کالا به محسوب میشود و بازار خاص خود را دارد. در این بازار هرچقدر شما توجه را به مکانیسمهای بازاریابی متمرکز کنید به همانقدر نیز موفق خواهید شد.
طراحی جلد کتاب و دستورالعمل نگارش چکیده پشت جلد
-
کتاب یک کالا است.
به کتاب خود بهعنوان یک محصول و کالا نگاه کنید. نوشتههای روی جلد آن میتواند ضریب فروش کتاب را بهصورت چشمگیری افزایش دهد اما برای نگارش آن باید وقت بگذارید و خلاقیت به خرج دهید. با نوشتن چکیده بر روی جلد پشتی کتاب در حقیقت شما کتاب خود را توصیف خواهید کرد و نقاط قوت آن را برجسته میکنید. هر فروشندهای برای فروش کالایش نیاز دارد تا نقاط قوت آن را به مشتریانش بیان کند. چکیده پشت جلد کتاب این فرصت را به شما میدهد تا با بهترین توصیف خوانندگان بالقوه را تحت تأثیر قرار دهید.
-
کلید اصلی داستان را به مخاطبان ندهید.
اگر شما در نگارش خلاصه پشت جلد هرآن چه که اتفاق افتاده را بنویسید دیگر خواننده در خود نیازی نمیبیند که کتاب را بخرد. بله، این امکان هست که یک رمان ۳۰۰ صفحهای را در یک پاراگراف ۴ سطری بهگونهای بازگو کنیم که دیگر خواننده این نیاز را نبیند که کتاب را بخرد. پس، در نگارش خلاصه دقت کنید و کل ماجرا را لو ندهید؛ بگذارید حس کنجکاوی خوانندگان برانگیخته شود و در او این احساس ایجاد شود که برای دانستن ادامه داستان نیاز به خرید کتاب و مطالعه آن دارد. فقط به مضمون اصلی داستان اشاره نمایید و این اشاره باید بهگونهای باشد که کنجکاوی خواننده را برانگیزد.
-
از کلمات باشکوه و پرطمطراق استفاده کنید.
با توجه به حیطهای که در آن کتاب نوشتهاید تلاش کنید از کلماتی را به کار ببرید که خوانندگان را به خود جذب کنند. برای درک بهتر این موضوع سری بزنید به کتابهایی که چاپشدهاند و پرفروش بودهاند. قطعاً محتوای چکیده پشت جلد کتاب آموزشی با کتاب داستانی و رمان متفاوت است. پس شما باید بر اساس فیلد کتاب خود، کتاب پرفروش همان فیلد را انتخاب کنید و خلاصه پشت جلد آن را بررسی نمایید تا بهطور دقیق متوجه استفاده از لغات موردنظر بشوید.
-
در نگارش خلاصه پشت جلد تا حدودی اغراق مشکلی ندارد.
بسیاری از نویسندگان نمیتوانند داستانشان را بزرگنمایی کنند و همین مسئله باعث میشود که خوانندگان دیرتر با آثار آنها آشنا شوند. اکثر نویسندگان ، از اینکه درباره داستان خود کمی با اغراق صحبت کنند و به آن آبوتاب دهند کاملاً دوری میکنند. اگر شما نیز جز یکی از این نویسندگان هستید بهتر است نگارش چکیده پشت جلد کتاب را با همکاری فرد دیگر بنویسید تا یکمیزان از آبوتاب و اغراقی که مدنظر ماست در چکیده کتاب بیاید.
-
افعال جملات را در زمان حال بنویسید.
بهترین شیوه نگارش چکیده پشت جلد این است که افعال جملات این چکیده را در زمان حال بنویسید. استفاده از زمان گذشته در فعلها و سایر زمانها بهجز زمان حال برای نوشتن چکیده پشت جلد از سوی ناشران حرفهای توصیه نمیشود.
-
از لحن منفعل در جملات دوریکنید.
پرهیز نمودن از لحن منفعل در نوشتن چکیده باعث میشود که انگیزش خواندن بهصورت ناخودآگاه در ذهن مخاطب ایجاد گردد. لحن منفعل در نگارش فارسی بیشتر با افعال در زمان گذشته ایجاد میشود. استفاده بهترین نمونه لحن فعال در نگارش متن اخبار است. جملات باید به شکلی باشند که با خواندن یک جمله خواننده برای خواندن جمله دیگر انگیزه پیدا کند.
-
از اتیکت در نوشتن خلاصه پشت جلد استفاده کنید.
شما میتوانید از یک اتیکت یا برچسب در انتها یا ابتدای چکیده پشت جلد کتاب استفاده کنید و جملات را نیز سرهم ننویسید و سعی کنید جملات در پاراگرافهای یک و نیم یا دوخطی باشند.
-
در نگارش چکیده پشت جلد ، فقط و فقط خوانندگان را در نظر بگیرید.
به این نکته توجه داشته باشید که آنسوی لغات و جملات شما خوانندگان بالقوه حضور دارند. سعی کنید جمله یا کلمهای استفاده نکنید که به باورهای مذهبی، نژادی و سیاسی خوانندگان تعرض کند. خوانندگان با خواندن چکیده و کوچکترین احساس تعارض با باورها و ارزشهای آنها احتمال دارد که کتاب را خریداری نکنند.
جمعبندی پیرامون خلاصه پشت جلد
در نظر داشتن این هشت مورد ذکرشده میتواند دستورالعملی مناسب برای نوشتن یک خلاصه پشت جلد عالی باشد. هر محصولی نیاز به تبلیغات دارد و شما با نوشتن چکیده پشت جلد و چاپ کتاب ، محتوای تبلیغات کتابتان را تعیین خواهید کرد.