با محوریت فعالیت های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی

دیدار دکتر غلامرضا غفاری" معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم " و دکتر هاشم واعظی " معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی "

۲۶ مهر ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۰ کد : ۳۲۴۲ پژوهشی تاپ خبر
عصر چهارشنبه مورخ ۲۵ مهرماه ۱۳۹۷ دکتر غلامرضا غفاری" معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری " و دکتر هاشم واعظی " معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی " به همراه جمعی از مدیران و همکاران معاونت پژوهشی واحد علامه در خصوص همکاری های دوجانبه در حوزه های اجتماعی – فرهنگی در دانشگاه و در سطح کشور با محوریت فعالیت های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی دیدار و گفت وگو کردند.
دیدار دکتر غلامرضا غفاری" معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم "  و دکتر هاشم واعظی " معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی "

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی در ابتدای این جلسه دکتر هاشم واعظی به معرفی و ارائه رزومه ی کاری و فعالیت های مرکز ایرانشناسی واحد علامه طباطبایی در سطح ملی و بین المللی پرداخت و سپس دکتر علی اصغر رمضان زاده " مدیرگروه مرکز ایران شناسی واحد علامه " به توضیح در خصوص دوره های دانش افزایی که چندین بار توسط این مرکز برای اساتید و دانشجویان خارج از کشور برگزار شده است پرداخته و به برخی مراکز ایران شناسی در حال فعالیت در آلمان اشاره کرد که بصورت مداوم دانشجوها و اساتید آلمانی را به ایران اعزام می کنند. ایشان در ادامه افزود : اگر این تعامل بصورت دو طرفه و با اعزام دانشجویان و اساتید ایرانی نیز همراه باشد مراکز ایران شناسی ارتباط بیشتری خواهند داشت و خواهیم توانست در آینده دوره ها و کارگاه های آموزشی بین دانشگاهی را در سطح بین المللی افزایش دهیم. دکتر رمضان زاده در توضیح محتوای کارگاه ها افزود : این کارگاه ها با موضوعات مختلفی همچون : ایران شناسی، باستان شناسی ، تاریخ و فرهنگ، اسلام شناسی و شرق شناسی برگزار خواهند شد.

در ادامه ی جلسه دکتر واعظی در خصوص طرح " جشنواره ملی مستند اجتماعی – فرهنگی دانشجویی " و چشم انداز آن توضیحاتی را دادند و به فرهنگ سازی، نهادسازی، آموزش و سپس تولید مستند اجتماعی – فرهنگی اشاره کردند. ایشان ترویج گفتمان مستند اجتماعی - فرهنگی را شیوه­ای برای پژوهش­های اجتماعی - فرهنگی و استفاده از پتانسیل فرهنگی را به عنوان بستری برای انتقال دانش اجتماعی و ایجاد بستری برای فهم لایه‌های اجتماعی- فرهنگی زیرین جامعه دانستند. همچنین چشم انداز طرح را برگزاری جشنواره ملی مستند اجتماعی - فرهنگی دانشجویی در سطح کشور و تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره عنوان کردند و محورهای جشنواره را مسائل و موضوعات فرهنگی – اجتماعی برشمردند. ایشان توضیحاتی را نیز پیرامون فعالیت های گروه های مسائل اجتماعی و فرهنگ و ارتباطات و آینده پژوهی اجتماعی واحد علامه طباطبایی ارائه کردند و خاطر نشان کردند کهزمینه فعالیت گروه فرهنگ و ارتباطات مبتنی بر سواد هنری و رسانه ای و شبکه های اجتماعی ست که می تواند در فضای هنر و رسانه و شبکه های اجتماعی داخل و خارج دانشگاه فعالیت نماید.

دکتر غفاری ضمن تقدیر و تشکر و خیرمقدم با اشاره به دیدار روز چهارشنبه مورخ 25/07/1397 نخبگان با مقام معظم رهبری و تاکید رهبری به مسئولین و وزارت خانه های علوم و بهداشت و درمان که باید بخش مهمی از تلاش آنان حفظ و نگهداشت نیروهای نخبه باشد، عنوان کردند که در راستای فرمایشات معظم له، مسئولین مربوطه در وزارتخانه های مذکور باید دغدغه ی چگونگی حفظ این نیروها به عنوان بخش مستعد و بخش نخبگان را داشته باشند.

ایشان در ادامه افزود : همکاران جهاددانشگاهی غریبه نیستند برای این حوزه؛ هم به لحاظ سابقه ارتباط و تعاملی که بنده با دوستان و همکاران در حوزه جهاددانشگاهی داشته و داریم و هم با توجه به جنس کاری،که در حال حاضر هر دو مجموعه در درجه اول به عنوان مجموعه فرهنگی تعریف می­شوند؛ چه جهاددانشگاهی و چه معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. استحضار هم دارید که در شورای فرهنگی دانشگاهها یکی از اعضای شورا، نماینده جهاد هست. با توجه به توضیحات شما فعالیت های بسیار خوبی انجام شده است، به بنده اجازه دهید که از دغدغه های این سازمان نیز بگویم زیرا به نظر می­رسد شاید با تغییراتی در برنامه ها و فعالیت های جهاد بتوانید به این دغدغه ها نیز کمک کنید، دغدغه ای که قبلا هم جهاد نسبت به آن ورود داشته است. یکی از عناصر کلیدی و مهم برای ما که در برنامه راهبردی نیز به عنوان یک ضلع اصلی آنرا تعریف کرده ایم، بحث هویت ملی برای دانشجویان است. اینکه در دانشجویان احساس تعلق به کشور و ملیتشان را تقویت و حفظ کنیم. حالا به چه طرقی و به چه شیوه­ ای و با چه برنامه­ای و چه فعالیت­هایی باید از علاقمندان و مجموعه­هایی مثل شما کمک بگیریم.

دکتر غفاری افزود : جهاد دانشگاهی در گذشته با برنامه هایی همچون"ایران مرز پرگهر" سابقه ی درخشانی در این زمینه دارد. در این برنامه قرار بود که دانشجویان با آثار تاریخی و فرهنگی و حتی زیست بوم ما، محیط ما، امکاناتی که داریم، گذشته ما و ... آشنا بشوند و بدانند که ما یک پشتوانه خالی نداریم و گذشته ی غنی و پرباری را داریم. استمرار اینگونه برنامه ها به نظر می رسد که راهگشاست.

 

 

 

                                                                                                  

کلید واژه ها: دیدار دکتر غلامرضا غفاری


( ۳ )

نظر شما :